nieuwste aflevering

De volgende stap in de evolutie van de werkende mens. Met Martijn Boomsma

De levensverwachting van bedrijven daalt in rap tempo tenzij ze zich aan hoge snelheid steeds opnieuw uitvinden. Maar hoe gaat het eigenlijk met de mensen die de bedrijven bevolken? Onrust, stress en burn-out zijn aan de orde van de dag. Martijn Boomsma, oprichter van Hatch wil daar wat aan doen. Door de mens centraal te zetten en weerbaar te maken voor de snel veranderende wereld om zich heen.

Beluister deze aflevering

Alle afleveringen

Hieronder vind je alle afleveringen van SCHOKVAST.

Interviews
25/11/2022
59
 MIN

De levensverwachting van bedrijven daalt in rap tempo tenzij ze zich aan hoge snelheid steeds opnieuw uitvinden. Maar hoe gaat het eigenlijk met de mensen die de bedrijven bevolken? Onrust, stress en burn-out zijn aan de orde van de dag. Martijn Boomsma, oprichter van Hatch wil daar wat aan doen. Door de mens centraal te zetten en weerbaar te maken voor de snel veranderende wereld om zich heen.

Luister deze aflevering
Interviews
18/11/2022
56
 MIN

De gasprijs is ontploft en de rekening gaat volledig naar de burger. Er wordt gespeculeerd en gehandeld als nooit tevoren terwijl de argeloze burger er helemaal niets meer van snapt en lijdzaam de woekerwinsten van energiemaatschappijen aanziet. Ondertussen staat de kachel kil op 16 graden en douchen we met koud water. In deze SCHOKVAST proberen we de bomen een beetje door het bos te zien aan de hand van switch-expert Joost Bon.

Luister deze aflevering
Interviews
10/11/2022
54
 MIN

De komende jaren zullen geld en identiteit object zijn van voortschrijdende digitalisatie. In deze SCHOKVAST focussen we op het thema identiteit, want deze geauthenticeerde verschijningsvorm zal de komende jaren op een veel vloeiendere manier kunnen meereizen in ons leven. Minder gedoe met papier, meer privacybescherming en een decimering van het aantal administratieve handelingen om jezelf voort te bewegen in de maatschappij. De voordelen en werking van een digitale identiteit worden gedetailleerd uit de doeken gedaan door Roger Olivieira, co founder van Ver.iD.

Luister deze aflevering
Specials
3/11/2022
46
 MIN

Mark bijt zich in deze solo-aflevering vast in een fenomeen waar ze in China kneiterhard voor gaan, 'Live Stream Shopping'. Een vervolg op e-commerce maar dan rijker in content en met de urgentie van een live-uitzending. Mark fileert de redenen 'voor' en de redenen 'tegen' een spoedige doorbraak van dit fenomeen in het westen en komt tot een conclusie waar de huidige spelers in dit veld zeker wat mee moeten. Een must-hear voor liefhebbers van digitale commercie.

Luister deze aflevering
Specials
27/10/2022
33
 MIN

Een paar keer per seizoen bijten Mark en Joris zich solo vast in een prikkelende topic. In deze SCHOKVAST gaat Joris op zoek naar de essentie van nieuwsgierigheid. Via de gap-theory verklaart hij de essentie van het fenomeen, om daarna op zoek te gaan naar waar mensen hun nieuwsgierigheid het best op zouden kunnen richten. Deze opname is een doorvertaling van een live-talk die Joris deed tijdens een lunch georganiseerd door Hatch, boutique agency for personal development, in oktober 2022 te Amsterdam.

Luister deze aflevering
Specials
13/10/2022
43
 MIN

We zitten momenteel in een fase waarin technologie en de mens via implantaten met elkaar versmelten. Het is een gevolg van het feit dat technologie en media de afgelopen decennia steeds intiemer zijn geworden en ze langzaam naar de mens zijn toe gekropen om er vervolgens in te op te gaan. Alleen, verdwijnt technologie in de mens of de mens in de technologie? Deze vraag staat centraal in deze SCHOKVAST, live geregistreerd tijdens de Dutch Media Week.

Luister deze aflevering
Specials
6/10/2022
54
 MIN

Een heel bijzondere SCHOKVAST, live opgenomen vanuit Beeld & Geluid tijdens de Dutch Media Week. Mark en Joris worden bijgestaan door startup goeroe Lucien Burm. Samen analyseren ze de staat van het mediaecosysteem anno 2022 en doen ze enkele voorspellingen voor de nabije toekomst. Verplicht luisteren voor elke professional die zich beweegt in de media en marketingketen.

Luister deze aflevering
Interviews
29/9/2022
61
 MIN

Is er leven na een succesvolle carrière in het marketing- en communicatievak? Die vraag stelde Arthur Herpel zich ruim twee jaar geleden. En in deze editie van SCHOKVAST horen we dat het antwoord daarop volmondig 'Ja' is. Elke marketingtruc, -tactiek of -strategie kun je namelijk ook inzetten met een betere wereld als doel. Hoe deze reis verliep en waar hij nu staat vertelt Arthur, managing partner van Heldergroen, op eerlijke en authentieke wijze. Een reisverhaal dat niet afgerond is, maar wel een duidelijke bestemming heeft.

Luister deze aflevering
Interviews
23/9/2022
56
 MIN

Op zestienjarige leeftijd ontdekte Rik Oostenbroek Photoshop, wat een transformatief moment in zijn leven was. Het bracht hem van 'misfit' naar gerenommeerd creator: met zijn merkbepalende werk bediende hij instituten zoals Apple, Nike en Adobe. Als NFT-artist opereert hij tegenwoordig volledig zelfstandig, en bouwt hij aan zijn digitale kunstenaarschap. In deze aflevering gaan we op zoek naar de essentie van kunst en de dynamieken van Web3 die voor makers van belang zijn.

Luister deze aflevering